Jubilarissen Muziekvereniging Juliana

Op zaterdag 4 september 2021 huldigt Muziekvereniging Juliana uit Someren-Eind zeven jubilarissen. Anke van Otterdijk, Bernard Eilers en Carl Raijmakers zijn 25 jaar lid, Katja Meeuws 40 jaar. Marcel van Bogget en Hans Vereijken vieren hun 50-jarig jubileum en Jan Hoeben is maar liefst 60 jaar lid van de vereniging.

De jubilarissen worden door de vereniging thuis afgehaald met een serenade. Daarna vindt de huldiging plaats in zaal De Platte Vonder. In verband met de huidige coronaregels is deze huldiging alleen toegankelijk voor genodigden.

Anke van Otterdijk heeft fluit leren spelen bij muziekschool Van Otterdijk en stapte in 1983 over naar de harmonie in Someren-Eind. Vanwege een verhuizing stopte ze even tussentijds en is ze daarna weer lid geworden. Naast musiceren heeft ze ook het beheer van de uniformen een tijd op zich genomen.

Bernard Eilers startte zijn muzikale carrière bij de fanfare in Sterksel, waar hij tot 1996 muziek maakte. In 2007 werd hij lid van Juliana, waar hij weer begon op tuba. Van 2008 tot 2021 is hij in het bestuur actief geweest als penningmeester, secretaris en algemeen bestuurslid. Na zijn bestuursperiode is hij nu verantwoordelijk voor het beheer van de blaasinstrumenten. Ook is hij lid van d’Einder Muzikanten.

Carl Raijmakers is slagwerker in het harmonieorkest en bij d’Einder Muzikanten, maar hij begon als muzikant bij de slagwerkgroep. Niet alleen zijn muzikale kwaliteiten, maar ook zijn acteertalent werd volop benut tijdens de uitvoeringen van Hit It! en tijdens de optredens van Van Slag op de zanikavonden van carnavalsvereniging De Plattevonder.

Katja Meeuws startte met muziekles op de klarinet, speelde even cornet maar belandde uiteindelijk toch met klarinet bij de jeugdharmonie en daarna ook bij de harmonie. Haar grote wens om altsaxofoon te mogen spelen ging daarna in vervulling. Als eerste dame kwam ze op dit instrument destijds ook bij de Big Fun Band waar ze ruim tien jaar deel van uit maakte en soms ook achtergrondzangeres was. Sinds kort beheert ze de uniformen van de muziekvereniging.

Marcel van Bogget is één van de weinige leden van Muziekvereniging Juliana die zowel op slagwerk als op een blaasinstrument uit de voeten kan. Hij speelt van oorsprong slagwerk maar heeft tijdens zijn lidmaatschap ook trombone gespeeld, twintig jaar in het harmonieorkest, tien jaar bij de Big Fun Band en soms als invaller bij d’Einder Muzikanten. Marcel is medeoprichter van de jeugdslagwerkgroep en houdt het muziekarchief van de slagwerkgroep op orde.

Hans Vereijken is steeds trouw gebleven aan één instrument, de trompet. Naast het harmonieorkest is hij lid van de Big Fun Band en d’Einder Muzikanten geweest. Tijdens zijn lidmaatschap van de Muziekvereniging heeft hij twee periodes in het bestuur gezeten en is hij voorzitter geweest van de commissie die in 2001 en 2004 het beleidsplan voor de vereniging heeft geschreven. Zijn tweede hobby, die van voetbaltrainer, zorgde de afgelopen tien jaar voor wat pauzes als actief musicerend lid, maar de laatste jaren is de muziek toch weer op nummer één gekomen.

Jan Hoeben is steeds lid van de slagwerkgroep geweest. In deze periode is hij van kleine trom steeds verder opgeschoven naar het zwaardere slagwerk. Tegenwoordig speelt hij tenortrom en met concertwerken vooral grote trom. Van het vakmanschap van Jan vanuit de metaalbewerking wordt binnen de vereniging vaak dankbaar gebruik gemaakt. Hij zorgt voor reparaties aan slagwerkinstrumenten en zelfs voor compleet nieuwe uitvindingen om instrumenten makkelijker bespeelbaar te maken. Ondanks zijn leeftijd is Jan dus nog steeds een gewaardeerd en actief muzikant binnen de vereniging. Met het marcheren over straat is het wat minder geworden, maar op de repetities en concerten van de slagwerkgroep is hij nog altijd van de partij!